Foutcodes wasmachines - Witgoed Reparatie Nederland
AEG Wasmachines :
CA: Probleem zit in de electronica, de motorsturing lijkt defect.
CE. Op internet las ik dat deze code te maken heeft met de tandwielen van het zeepbakje
C1: geeft een storing met de waterinname aan.
Mogelijke oorzaken:
-gesloten waterkraan (of onvoldoende druk)
-defect of verstopt inlaatventiel.
C3: kan betekenen:
- Aqua Controle is geactiveerd (lekkage dus)
- Pompkabel defect
- Pomp onderbroken / kortsluiting
- Niveauschakelaar defect
- Isolatieweerstand van het verhittingselement te klein < 70 K„
C6: storingsmelding:
- Druksensor defect
- Kookveiligheidsschakelaar defect
- Kabel defect
C7 : controleer het verwarmingselement.
C9: kan betekenen:
- Tachogenerator kortsluiting
- Tachogenerator onderbreking
- Motor kortsluiting
- Motor onderbreking
- Motor geblokkeerd
- Kabel motorprint naar hoofdprintplaat defect
Meest voorkomende oorzaak: koolborstels versleten.
EF1 > afpompfilter verstopt of slecht werkende afvoerpomp.
EF3 : duidt (bij een bovenlader) op een lekkageprobleem: "Water in sokkel machine, vlotterschakelaars ingeschakeld". Dat kan o.a. veroorzaakt worden door een lekke aanvoerslang, maar ook door een lekkage binnenin de machine, of bijv. een zwaar verstopt pompfilter.
E20: duidt op een afvoerprobleem
E40 heeft als mogelijke betekenissen:
- Deurvergrendeling defect;
- Kabel defect;
- Deurslot defect;
- Deur wordt ontgrendeld tijdens de cyclus T out 15 sec.
- Deur wordt niet ontgrendeld aan einde van cyclus T out 3 min.
- Triac deurslot defect.
E91 is een communicatiefout, veroorzaakt door slechte verbindingen of door een defect hoofdmodule.
* Meest voorkomende AEG foutcode is EF0 ( EFO ): Dat lijkt een ernstige code, maar vaak is er gewassen met teveel zeep waardoor er zeepsop met wat water op de bodemplaat is gelekt. De machine denkt nu dat hij in het water staat en stopt daardoor.
Oplossing voor EF0 ( EFO ) in het meest voorkomende geval:
- stekker uit stopcontact
- plaats een iets onder de voorste poten van de wasmachine waardoor deze achterover helt. Het water loopt nu automatisch weg.
- 1 Dag wachten, en alles is weer droog.
- stekker er weer in, en er kan weer gewassen worden. LET OP! niet teveel zeep gebruiken.
foutcode |
sub |
omschrijving AEG foutcode |
oplossing wasautomaat probleem |
Oplossing middels reparatie |
errorcode |
E11 |
Geen watertoevoer naar wasmachine |
waterkraan openen, filter (zeef) reinigen |
Elektronica / ventiel / bandkabel / drukschakelaar / luchtval vervangen |
E13 |
Te weinig water in wasautomaat |
Kraan controleren, aanvoerslang en afvoerslang correct leggen (knik in de slang), filter reinigen. |
Ventiel / toevoerslang / drukschakelaar vervangen / hydraulische kring controleren. |
|
foutcode |
E21 |
Geen waterafvoer vanaf de wasmachine |
Filter nakijken op vreemde voorwerpen, afvoerbuizen controleren, slang, buis verstopping. |
Pomp / drukschakelaar / druksensor / elektronica vervangen |
E23 |
Pomp/elektronica wasautomaat probleem |
Leverancier van wasmachine bellen |
Pomp / elektronica / bandkabel pomp vervangen |
|
E24 |
Meetcircuit |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
foutcodes |
E31 |
Druksensor van wasmachine probleem |
Leverancier bellen |
Druksensor / bandkabel vervangen |
E32 |
Druksensor geeft melding |
Waterkraan openen, filter nakijken op voorwerpen. |
Ventiel / luchtval / druksensor vervangen |
|
E33 |
Druksensor probleem |
Leverancier bellen |
Drukschakelaar / druksensor / bandkabel / luchtval / verwarmingselement / elektronica vervangen |
|
E34 |
Druksensor probleem |
Leverancier bellen |
Druksensor / bandkabel / luchtval vervangen |
|
E35 |
Veiligheidsniveau melding in wasmachine |
Leverancier bellen |
Drukschakelaar / druksensor / bandkabel / luchtval / elektronica vervangen /hydraulische kring controleren. |
|
E36 |
Meetcircuit probleem |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E37 |
Meetcircuit probleem |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E38 |
Drukschakelaar probleem |
Leverancier bellen |
Luchtval reinigen / vervangen |
|
E39 |
Drukschakelaar probleem |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E3A |
relais verwarmingselement probleem |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
error |
E41 |
Deksel open, deurvergrendeling wasmachine defect. |
Vergrendeling controleren, indien defect: leverancier bellen |
Deurvergrendeling / bandkabel /elektronica vervangen |
E42 |
Deurvergrendeling defect, open tijdens wassen / gaat niet open aan einde wasbeurt. |
Leverancier bellen |
Deurvergrendeling / bandkabel /elektronica vervangen |
|
E43 |
Triac (stroomschakeling) deurvergrendeling van wasautomaat defect |
Leverancier bellen |
Deurvergrendeling / bandkabel /elektronica vervangen |
|
E44 |
Meetcircuit deurvergrendeling |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E45 |
Meetcircuit deurvergrendeling |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
fout |
E51 |
motor triac (stroomschakeling) kortsluiting |
Leverancier bellen |
Elektronica / bandkabel vervangen |
E52 |
Motor storing blokkade / Tachogenerator (rotatiemeter) onderbreking / motor bandkabel defect. |
Leverancier bellen |
Tachogenerator / motor / bandkabel / elektronica vervangen |
|
E53 |
Meetcircuit motor |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E54 |
Motorrelais defect |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E55 |
Motor stroomkring onderbroken |
Leverancier bellen |
Motor vervangen / bandkabel controleren |
|
E56 |
Onderbreking tachogenerator (rotatiemeter) |
Leverancier bellen |
Tachogenerator vervangen |
|
E57 |
Totale stroom hoger dan 15A |
Leverancier bellen |
Motor / motorelektronica / bandkabel vervangen |
|
E58 |
De stroom van een fase groter dan 4,5A |
Leverancier bellen |
Motor / bandkabel / motorelektronica vervangen |
|
E59 |
geen signaal tachogenerator (rotatiemeter)naar de motor |
Leverancier bellen |
Tachogenerator / motor / bandkabel / elektronica vervangen |
|
E5A |
temperatuur koelplaat hoger dan 88 graden |
Leverancier bellen |
Motorelektronica vervangen |
|
E5B |
Spanning lager dan 175 Volt |
Leverancier bellen |
Motorelektronica / bandkabel vervangen |
|
E5C |
Spanning hoger dan 430 Volt |
Leverancier bellen |
Motorelektronica vervangen |
|
E5D |
Datatransmissie probleem |
Leverancier bellen |
bandkabel vervangen |
|
E5E |
Communicatiefout motorelektronica |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E5F |
Motorelektronica fout |
Leverancier bellen |
Elektronica / motorelektronica / bandkabel vervangen |
|
errorcode |
E61 |
Verwarmt niet, verwarmingselement of NTC defect. |
Leverancier bellen |
NTC / verwarmingselement / bandkabel vervangen |
E62 |
Oververhitting temperatuur hoger dan 88 graden |
Leverancier bellen |
NTC / verwarmingselement / bandkabel vervangen |
|
E66 |
Verwarmingsrelais defect. |
Leverancier bellen |
Droogloopbeveiliging 1 / droogloopbeveiliging 2 / bandkabel / elektronica vervangen |
|
E68 |
Te hoge afleidingsstroom |
Leverancier bellen |
Verwarmingselement of andere onderdelen vervangen |
|
E69 |
Verwarmt niet, spanning>5Volt |
Leverancier bellen |
Verwarmingselement / bandkabel vervangen |
|
foutcode |
E71 |
NTC (temperatuurmeter) defect. |
Leverancier bellen |
NTC / bandkabel / elektronica vervangen |
E74 |
NTC is niet op de goede plaats |
Leverancier bellen |
Inbouwpositie NTC controleren |
|
error |
E82 |
Foutieve reste-positie programmaschakelaar |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
E83 |
Leesfout programmaschakelaar |
Leverancier bellen |
Foutieve configuratie, elektronica vervangen |
|
E84 |
Meetcircuit circulatiepomp |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E85 |
Circulatiepomp defect |
Leverancier bellen |
Circulatiepomp / elektronica vervangen |
|
fout |
E91 |
Communicatiefout in elektronica |
Leverancier bellen |
E/A elektronica / bandkabel / elektronica vervangen |
E92 |
Ongelijkheid in elektronica |
Leverancier bellen |
E/A elektronica passend maken bij hoofdelektronica |
|
E93 |
Foutieve configuratie |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E94 |
Foutieve configuratie wasprogramma |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E95 |
communicatiefout |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E96 |
geen overeenstemming in hardware-versie van de configuratie |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E97 |
geen overeenstemming programmaschakelaar en configuratie |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
E98 |
geen overeenstemming motorelektronica en overige elektronica |
Leverancier bellen |
Elektronica / bandkabel vervangen |
|
E99 |
in-/uitgave elektronica luidspreker probleem |
Leverancier bellen |
Luidspreker / bandkabel vervangen |
|
E9A |
firmware luidspreker probleem. |
Leverancier bellen |
In- / uitgave-elektronica vervangen |
|
E9F |
communicatiefout tussen motorelektronica en overige elektronica |
Leverancier bellen |
Elektronica / bandkabel vervangen |
|
errorcode |
EA1 |
DSP defect |
Leverancier bellen |
DSP / bandkabel / aandrijfriem / elektronica vervangen |
EA2 |
DSP meldt defect |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EA3 |
DSP kan motorriemschijf niet blokkeren. |
Leverancier bellen |
DSP / bandkabel / elektronica / aandrijfriem vervangen. |
|
EA4 |
DPS defect |
Leverancier bellen |
DSP / elektronica / bandkabel vervangen |
|
EA5 |
Triac DSP defect |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EA6 |
Trommel geblokkeerd binnen 3 tot 30 seconden |
Leverancier bellen |
DSP vervangen, aandrijfriem vervangen, trommeldeksel heeft zich geopend. |
|
foutcode |
EB1 |
Netfrequentie buiten grenswaarde |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
EB2 |
Netspanning te hoog |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EB3 |
Netspanning te laag |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EBE |
Defect veiligheidsrelais stuurpaneel |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EBF |
Kringloop controleschakel van het veiligheidsrelais is defect. |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
error |
EC0 |
Ventiel blokkeert |
Leverancier bellen |
Ventiel / elektronica / bandkabel vervangen |
EC2 |
Vuilgraad sensor defect |
Leverancier bellen |
Sensor vervangen |
|
fout ( EFO ) |
EF1 |
Pluizenzeef verstopt, afvoerdam verstopt |
Pluizenzeef / afvoerdam reinigen |
- |
EF2 |
Overdoseren, schuim tijdens afpompen, pluizenzeef verstopt, afvoerdam verstopt |
Niet overdoseren, pluizenzeef / afvoerdam reinigen |
- |
|
EF3 |
Aqua Control systeem aangesproken / bandkabel pomp defect / pomp onderbreking |
Leverancier bellen |
Lek in apparaat herstellen / bandkabel vervangen / pomp vervangen. |
|
EF4 |
Geen signaal de debietsensor |
waterkraan aanzetten / waterdruk controleren. |
Debietsensor blokkade opheffen. |
|
EF5 |
Centrifugeren wordt onderbroken, onbalans groter dan 1200 gram |
Op hoeveelheid wasgoed letten / Plaatsing van wasmachine en mogelijke trilling corrigeren. |
- |
|
errorcode |
EH1 |
Netfrequentie buiten de grenswaarde |
Leverancier bellen |
Ventiel / elektronica / bandkabel vervangen |
EH2 |
Netspanning te hoog |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EH3 |
Netspanning te laag |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EHE |
Defect veiligheidsrelais op het stuurpaneel |
Spanning stopcontact netaansluiting foutief / gestoord. Indien correct: leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
|
EHF |
Kringloop controleschakel van het veiligheidsrelais is defect. |
Leverancier bellen |
Elektronica vervangen |
F1: Geen water toevoer, niet genoeg water
F2 : Water komt niet op temperatuur
F3 : wordt veroorzaakt door het niet of slecht wegpompen van water, afpomptijd wordt overschreden
F4 : Koolborstels
F5 : versleten Koolborstels, de documentatie zegt dat motor een ongecontroleerde beweging heeft gemaakt of dat de stekker van de motor hoogohmig is.
F6 : Deur niet goed gesloten
F7 : NTC fout, fout in het verwarmingscircuit
F21: Error 21 geeft aan dat de stuurmoduul niet goed is, danwel een update fout, kan veroorzaakt zijn door het vergeten van een stekker of een verkeerde programmering van het moduul.
F23: Aquastop in werking getreden door lekkage.
F37: is een fout in de temperatuursensor (NTC)
Bauknecht/Whirlpool wasmachines:
E6 wil zeggen: motor klixon failure.
Mogelijk dat dit wil zeggen dat de motor te warm wordt. (clixon beveiliging)
Controleer in eerste instantie de lengte van de koolborstels eens.
P en F codes (problemen met de afvoer)
FP: kan een probleem met de afvoerpomp zijn, maar
ook een probleem met de pressostaat. (niveauregeling)
F2: de aquastop geactiveerd door lekkage
F3 : pompfout, water kan niet (snel genoeg) weg
F5: staat voor NTC-fout, hetgeen betekent dat de temperatuur-sensor niet goed zou werken
F6 - No tacho signal
De tacho is een soort dynamo op de as van de motor, die aan de besturing aangeeft hoe hard die motor draait. Daarmee wordt de besturing bijgeregeld en dus gezorgd dat de motor de juiste (ingestelde) snelheid draait, zowel bij normaal draaien als bij centrifugeren.
Bauknecht/Whirlpool wasmachines:
F7 - Triac short circuit detected
Het betreft hier de triac van de motorsturing., defecte timer ook mogelijk.
Deze storing, die op zich geen specifiek motorprobleem hoeft aan te duiden, blijkt in de praktijk nogal eens door een koolborstelprobleem veroorzaakt te worden.
F8 : staat voor: Heat failure (no feedback on heater safety), heater element interrupted, not connected, verwarmingselement niet in orde.
F9: Hybrid-Timer-Fehler Timerfehler dus het zal wel iets met een timer te maken hebben./
F9 is meestal een te hoge waterstand.
F11 : wil letterlijk zeggen: communicatiefout; controleer het Control unit.
Het is best mogelijk dat hier ook sprake is van een defecte collector.
F13: Water distributor failure.
IE onvoldoende watertoer: controleer slang op knikken, kraan, filter van de toevoerleiding
OE of 0E Afvoerleiding is verstopt of geknikt.
UE Lading uit balans of te weinig lading.
dE sluit de deur
tE 'trek de stekker eruit en neem contact op met de leverancier'
FE teveel water door defect in waterklep
PE sensor waterpeil defect
CE motor overbelast
LE motor overbelast
SE motor defect
F01 Triac kort sluiting
F02 Motor stilstand (tacho of koolborstels)
F03 NTC verwarming.
F04 Te hoog water.
F05 Storing pomp / filter.
F06 Programma fout , motor programma.
F07 Verwarming probleem (relais)
F08 Verwarming / niveau meting.
F09 Eprom storing van moduul.
F10 Niveau regelaar niet goed.
F11 Pomp motor niet goed.
F12 Communicatie storing.
Foutcode 7 is fout in verwarming, kan zijn:
- draad los op verwarmingselement
- verwarmingselement ( ohms doormeten, zou rond de 30Ohm moeten zijn)
- module defect
Wasautomaat, pakt gewoon water, je hoort de motor, maar binnen 1 minuut pompt hij het water af en ledje spoelen knippert.
Oplossing; printplaat vervangen
F27 betekent water op de bodemplaat.
Samsung storingscode foutcode wasautomaat wasmachine nieuwe en oude modellen.
bE motor storing (triac)
dE deur storing
E1 (oud) 4E (nieuw) water toevoer
E2 (oud) 5E (nieuw) waterafvoer
E3 (oud) OE(nieuw) overflow
E4 (oud) UE (nieuw) onbelans trommel
E5 (oud) HE1 (nieuw) verwarming storing
E6 (oud) HE2 (nieuw) verwarming storing
E7 (oud) IE (nieuw) waterdruk/hoogte niet goed
E8 (oud) CE(nieuw) water temp.niet goed
E9 /11E(oud) LE (nieuw) water lekkage
EA/EB (oud) 3E (nieuw) tacho motor
EC (oud) tE (nieuw) thermister fout
Smeg storingscode foutcode wasmachine & Wasdrogers (later modellen )
E : interface communicatie fout hoofde elektronische module
E: storing van Hardware-kaarten
E1: veiligheid geactiveerd (door waterverlies)
E2: Anti morsen van apparaat
E4: Was NTC Open of kortsluiting
E5: onbelast
E6: geen afvoer
E10: Motor overstroom
E11: Motor Triac Open of kortsluiting
E12: Motor Tachometer
E13: deurvergrendeling
E14: droger NTC Open of kortsluiting
€‹Fagor storingscode foutcode wasmachine wasautomaat
De foutcodes van de fout wordt weergegeven in het LCD-display
F01 geen vulling gedetecteerd Timed Out na 8 minuten
F02 geen afvoer gedetecteerd Timed Out na 6 minuten
F04 deurvergrendeling
F05 NTC
F06 geen warmte gedetecteerd Timed Out na 15 minuten
F07 overvol, uitgeschakelde pomp
F08 Motor
F09 Motor niet omkeren, controle PCB
F10 PCB communicatiefout
F11 PCB communicatiefout
F12 PCB communicatiefout
Geschiedenis
De eerste wasmachines werden met de hand aangedreven. De Amerikaan Louis Goldenberg uit New Brunswick, New Jersey heeft aan het eind van de negentiende of begin twintigste eeuw de elektrisch aangedreven wasmachine uitgevonden.
Typen wasmachines
Er zijn wasmachines met een vaste trommel en wasmachines met een bewegende trommel. Bij een wasmachine met een vaste trommel kunnen het sop en het textiel in beweging gebracht worden door het sop te 'roeren'. Bij een wasmachine met een bewegende trommel zorgt de trommelbeweging ervoor dat het sop en het textiel in beweging gebracht worden.
De trommel kan op twee manieren bewegen:
- om een verticale as
- om een horizontale as.
Verder is er onderscheid in de plek van de laadopening. Er zijn twee typen:
- voorladers en
- bovenladers.
Bovenladers met een verticale as
Gezien de constructie van wasmachines met een verticale as, zijn dit zonder uitzondering bovenladers. De machine heeft aan de bovenzijde een deksel waardoor de was in en uitgenomen kan worden. Na de jaren zestig wordt dit type machine (te combineren met een wringer of centrifuge) in Europa nog maar weinig verkocht. Ze zijn wel populair in landen als de Verenigde Staten, Canada en Australië.
Bovenladerwasmachines met een verticale as hebben een roerder in het midden van de wastrommel. Wassen wordt bereikt door de roerder en de trommel herhaaldelijk ieder een andere kant en later dezelfde kant op te laten draaien.
Voorladers met een horizontale as
Machines met een horizontale as kunnen als voorladers of als bovenladers ontworpen zijn. Bij een trommel die om een horizontale as draait wordt het textiel herhaaldelijk uit het sop getild waarna het steeds weer terugvalt. Bij voorladers is de trommel aan de voorkant open en wordt tijdens het wassen afgesloten door een waterdichte deur, die meestal doorzichtig is.
Voordelen van deze constructie zijn:
- Er kan nog een ander apparaat, bijvoorbeeld een wasdroger, bovenop gezet worden. Dit spaart ruimte.
- Bij een doorzichtige deur, zijn de was en het wasproces zichtbaar. Dit is behalve leuk, ook praktisch om te zien. In één oogopslag is zichtbaar of het wasproces nog goed gaat; bijvoorbeeld of sommige kledingstukken niet te veel kleur afgeven, of dat de pomp het water goed wegpompt.
Nadelen van deze constructie zijn:
- De afdichting van de deur kan gaan lekken, deze afdichting is aan slijtage onderhevig.
- De lagering wordt aan één kant zwaar belast en is gevoelig voor slijtage. Ze moet van goede (kostbare) kwaliteit zijn om lang mee te kunnen, vooral omdat dit een moeilijk bereikbaar onderdeel van de machine is.
Ergonomie
Als de machine op de grond staat, dan is de opening aan de voorkant voor de afmeting van mensen eigenlijk te laag bij de grond. Voor het op een gezonde manier in- en uitladen van de machine moeten mensen door de knieën, maar velen zijn geneigd te bukken om de kleding in en uit de machine te halen. Een machine die op een verhoging staat is meer verantwoord, zij het dat deze verhoging wel stevig moet zijn in verband met de mechanische krachten die bij het wassen en centrifugeren vrijkomen.
Bovenladers met een horizontale as
Bij bovenladers heeft de trommel een luik dat na dichtklemmen deel uitmaakt van de trommel zelf. Om onbalans bij machines met een centrifuge te voorkomen is er op de trommel een contragewicht geplaatst tegenover het luik.
Voordelen van deze constructie zijn:
- De kans op lekkage is gering omdat de trommel door een metalen kuip is omgeven.
- Bij het onderbreken van het wasprogramma, kan de was nog in- en uitgenomen worden, ook als de kuip al onder water staat (voor zover de beveiliging van de deur dit toestaat).
- De horizontale as wordt op twee punten ondersteund, de lagering is eenvoudig en weinig aan slijtage onderhevig.
- Bij oude modellen zonder centrifugefunctie kan de trommel eenvoudig verwijderd worden, hierdoor zijn de verwarmingselementen goed bereikbaar, en schoon te houden/vervangen.
- Moderne machines kunnen hoger en smaller uitgevoerd worden. Dit kan ergonomisch en qua ruimte een voordeel opleveren.
Nadelen van deze constructie zijn:
- Bij oude modellen moest de was apart gecentrifugeerd worden. Dit was een extra handeling, hetgeen als lastig en tijdrovend kon worden ervaren.
- Bij moderne modellen is het maximaal aantal omwentelingen van de centrifuge doorgaans lager dan die van de centrifuge van een voorlader (bijvoorbeeld 1200 tpm in plaats van 1600 tpm). De was is daarmee minder snel droog.
Overigens leverde de bij oude modellen noodzakelijke aparte centrifugestap wel een drogere was op. Een aparte centrifuge draait altijd met een hoger toerental en verwijdert dus meer water.
Vergelijking
Van nature kan het in- en uitladen van een bovenlader als makkelijker worden ervaren. Bij oude modellen moet er worden gebukt, maar niet zo diep als bij een voorlader. Bij moderne modellen is de opening iets schuin aangebracht, en daarbij is de ketel iets hoger gemonteerd. Hiermee is het vanuit ergonomisch opzicht eenvoudig om de machine in en uit te laden.
Vanuit mechanisch en ergonomisch oogpunt lijkt de bovenlader meer voordelen te hebben dan een voorlader. Toch worden in de westerse wereld meer voorladers verkocht. In sommige landen zijn bovenladers nog favoriet, zoals in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Afrika en Canada, in verband met de robuustheid en goede wasresultaten.
Er zijn ook wasmachines die zowel kunnen wassen, centrifugeren als drogen. Een aparte wasdroger is daarmee overbodig geworden. Er zijn wereldwijd proeven met andere wasproducten om bijvoorbeeld zeep te vervangen door andere technieken.
Wie geen eigen wasmachine heeft, kan naar een wasserette gaan, waar tegen betaling van de aldaar aanwezige wasmachines gebruik kan worden gemaakt.
Spoelstop en Variomatic
Tot de soms vele instelmogelijkheden van wasmachines behoren de spoelstop en het zogenoemde Variomatic-centrifugeren.
De functie van de spoelstop is het wasproces net voor het centrifugeren te onderbreken. Het wasgoed blijft dan in het water liggen. Dit is praktisch wanneer men geen tijd heeft om wasgoed dat niet gestreken mag worden onmiddellijk te drogen te hangen, aangezien gecentrifugeerd maar nog vochtig wasgoed zal kreuken wanneer het opeengehoopt in de trommel blijft liggen. Op een later tijdstip kan het water worden afgepompt of kan alsnog gecentrifugeerd worden, waarna men het wasgoed meteen ophangt. Verder kan de spoelstop ook gebruikt worden wanneer men geen gelegenheid heeft in de gaten te houden hoever het wasprogramma gevorderd is (bijvoorbeeld bij korte afwezigheid) of wanneer men het centrifugeren wil uitstellen om bijvoorbeeld 's nachts geluidsoverlast te voorkomen.
De toets "Variomatic" zorgt ervoor dat in verschillende gangen wordt gecentrifugeerd en het wasgoed tussendoor wordt losgemaakt, waarbij het toerental van de centrifuge langzaam oploopt. Hierdoor wordt het kreuken verminderd. Dit heeft overigens niets te maken met de variomatic of traploze versnellingsbak zoals die bij verbrandingsmotoren soms wordt toegepast. De in de centrifuge aanwezige elektromotor wordt immers elektronisch geregeld.
Manieren van roeren
Een stokken-agitator en een schoepen-agitator van een wasmachine
Bij een wastobbe of een wasketel werd met de hand geroerd met een roerstok of een wasstamper/wasklok.
Kenmerkend voor een wasmachine is, dat er een mechaniek in zit om de was te roeren. Het efficiëntst is een heen en weer gaande beweging: dan kan het wasgoed niet in elkaar gedraaid worden. Door de beweging komt het sop overal, en bij vuile plekken in de was komt er steeds vers sop langs. Het roerapparaat wordt agitator genoemd. Er zijn verschillende soorten:
- Stokken-agitator aan deksel. - De agitator bestaat uit een flens waarop vier of vijf houten stokken zijn bevestigd. Het geheel zit met een tandwiel vastgemaakt aan de deksel van de wasmachine en wordt handmatig bewogen met een draaiorgelwiel.[1]
- Stokken-agitator aan bodem. - De agitator bestaat ook uit een vierbenig frame met houten stokken, maar nu via een rechtopstaande as vastgemaakt aan de bodem. Met een excentriek en tandwielen gaat de agitator heen en weer bij ronddraaien van een draaiorgelwiel. Het mechaniek is te zien op de foto van de met de hand aangedreven wasmachine.
- Schoepen-agitator. - Bij elektrisch aangedreven bovenladers met verticale as bestaat de agitator doorgaans uit een middenzuil met schoepen, bestaande uit drie of vier vleugels. De middelzuil draait 3 à 4 keer naar rechts, pauzeert even, dan 3 à 4 keer naar links, weer een korte pauze, enz.
- Ribbels. - Bij moderne voorladers wordt de agitatie veroorzaakt door een aantal ribbels aan de binnenkant van de wastrommel. Nu draait de wastrommel zelf heen en weer voor het roeren: achtereenvolgens rechtsom en linksom. Hetzelfde gebeurt bij een bovenlader met horizontale as.